Kampania promocyjna "Zdrowie jest najważniejsze"
...kiedy pogotowie zaczęło latać?
Lotnicze Pogotowie dzisiaj
Dziś, jest 21 regionalnych baz Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (z ang. HEMS) oraz jedna sezonowa, a także Samolotowy Zespół Transportowy (EMS – od ang. Emergency Medical Service). Zobacz na mapce poniżej, które to miesjcowości!
Rys. opracowanie własne, źródło danych: https://www.lpr.com.pl/pl/ladowiska/
Kto jest w załodze śmigłowca?
Załogą Śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jest pilot, ratownik (ratownik medyczny lub pielęgniarz) i lekarz. Na pokładzie to pilot jest dowódcą. Ratownik medyczny pełni rolę nawigatora, nawiązuje kontakt ze szpitalami, czy pomaga w wyborze miejsca do lądowania. Jeśli pilot zasłabnie, ratownik może nawet wylądować (uczą się tego na jednym z dwóch w Europie symulatorach EC 135). Lekarz przejmuje dowodzenie na ziemi.
Co jest potrzebne na pokładzie?
W każdym śmigłowcu znajduje się pełne wyposażenie medyczne jak np. nosze, kilka zestawów leków i środków opatrunkowych, maski tlenowe, defibrylator i EKG. Sprzęt medyczny musi być utrzymywany w stałej gotowości, stąd też jego przechowywanie oraz umiejscowienie w ambulansie ma bardzo duże znaczenie. Przeznaczone są do tego specjalne szafki, półki i mocowania.
Fundusze Europejskie na rozwój
Środki unijne wspierają LPR od ponad 10 lat. To już druga perspektywa środków unijnych, która w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko pozwala zmodernizować infrastrukturę baz oraz flotę śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wsparcie jest niezwykle ważne dla systemu ratownictwa medycznego, szczególnie w kontekście spełnienia standardu tzw. „złotej godziny” czyli nie przekraczania 60 minut pomiędzy zdarzeniem, a rozpoczęciem specjalistycznego leczenia szpitalnego.
W perspektywie na lata 2007-2013 zrealizowano dwa projekty budowy, remontu oraz doposażenia baz LPR w na łączną kwotę ponad 69,6 mln zł, z czego dofinansowanie inwestycji wynosiło ponad 68,2 mln zł, w tym 58 mln zł ze środków unijnych.
Pierwszy projekt obejmował budowę, remont oraz doposażenie 7 baz w Łodzi, Suwałkach, Poznaniu, Zielonej Górze, Sanoku, Białymstoku oraz Stacji Obsługi Technicznej (SOT) w Szczecinie – Goleniowie.
Drugi projekt obejmował budowę, remont oraz doposażenie 4 baz w Krakowie, Kielcach, Gdańsku i Wrocławiu oraz wyłącznie doposażenie jeszcze 5 baz w Bydgoszczy, Lublinie, Warszawie, Olsztynie i Gliwicach.
Unijne plany na przyszłość...
Obecna perspektywa finansowa na lata 2014-2020 pozwala na kontynuację rozpoczętych działań w zakresie budowy, remontu oraz doposażenie kolejnych baz: w Płocku, Olsztynie, Lublinie, Katowicach, Warszawie, Bydgoszczy oraz dalszą modernizację i rozbudowę baz w Gdańsku, Sanoku, Szczecinie i Białymstoku. Projekt ze względów technicznych podzielono na III etapy, których łączna wartość dofinansowania wynosi około 70 mln zł, w tym około 58,8 mln zł ze środków unijnych.
Uzupełnieniem podjętych działań jest zakup gogli noktowizyjnych. Łączne dofinansowanie na ten cel wynosi 30 mln zł, z czego 25,4 mln zł ze środki unijnych. Umowa w tym zakresie została podpisana 30 grudnia 2016 r. Projekt jest obecnie sprawnie realizowany przez Beneficjenta.
Dzięki środkom Unii Europejskiej wybudowanych, przebudowanych i doposażonych zostanie 80% baz LPR (czyli 17 z 21 baz). Otrzymane wsparcie pozwoliło również na zakup czterech nowych śmigłowców oraz modernizację posiadanej floty do standardu pozwalającego na wzrost dostępności do procedur ratujących życie i zdrowie w porze nocnej.
Ciekawostki w liczbach
21 załóg HEMS |
29 śmigłowców |
około 10 tys. misji w roku |
1000 godzin nalotu - minimalne |
do 3 minut gotowość |
24 h bazy z Warszawy, Krakowa, |
Znajdź nas!
![]() |
Instagram @zdrowiejestnajwazniejsze |
![]() |
Facebook |
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się