Zgodnie z rekomendacją Instytucji Koordynującej NSRO, wydaną na podstawie opinii kontrolerów ETO, wydatki związane z zakupem gruntów, w przypadku, gdy powiązane z nimi płatności nie są dokonywane na rzecz podmiotów zewnętrznych wobec beneficjenta, nie będą uznawane za kwalifikowalne.
Kontrolerzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w dwóch skontrolowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych projektach drogowych stwierdzili, że budowa dróg odbyła się na gruntach należących do miast realizujących inwestycje (beneficjentów). Grunty te, w oparciu o zalecenia ujęte w wydanych przez Wojewodów decyzjach, zostały następnie przez miasta wykupione, a płatności rozliczono w wewnętrznych systemach księgowych. Związane z powyższymi operacjami kwoty zostały zadeklarowane jako poniesione, a prawa własności do gruntów przekazano bezpłatnie na rzecz województw.
W opinii kontrolerów ETO wydatki dotyczące zakupu gruntów, których właścicielem jest beneficjent, nie mogą stanowić wydatków kwalifikowanych w projekcie. Dokonując takiego ustalenia, kontrolerzy powołali się na:
- art. 56 ust. 2 lit. b rozporządzenia 1083/2006, zgodnie z którym „kwota wydatków jest potwierdzona dokumentami księgowymi o wartości dowodowej równoważnej fakturom",
- art. 56 ust. 4, zgodnie z którym „zasady kwalifikowania wydatków ustanawia się na poziomie krajowym, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w rozporządzeniach",
- art. 109 ust. 2 rozporządzenia nr 1605/202, który stanowi, że celem ani skutkiem dotacji nie może być osiągnięcie zysku przez beneficjenta,
- zasady kwalifikowalności dla Programu, z których wynika, że za kwalifikowalny może zostać uznany wydatek poniesiony, co oznacza, iż konieczny jest faktyczny przepływ środków pieniężnych od podmiotu ponoszącego wydatek do innego podmiotu. Ponadto wydatek musi być niezbędny dla realizacji projektu.
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się