Program Transition Facility
Celem wsparcia w ramach Programu Transition Facility (tzw. Środki Przejściowe) jest rozwój i wzmocnienie możliwości administracyjnych we wprowadzaniu w życie i egzekwowaniu ustawodawstwa wspólnotowego, jak również wspieranie wymiany dobrych praktyk między równorzędnymi organami. Środki finansowe w ramach ww. programu zostały przyznane na okres od dnia przystąpienia do końca 2006 roku na podstawie art. 34 Traktatu Akcesyjnego, jako dalsza pomoc we wzmacnianiu możliwości instytucjonalnych nowych Państw Członkowskich, w tym Polski, w 9 wskazanych w tym artykule obszarach działania.
-
twinning i twinning light z partnerami z Państw Członkowskich;
-
pomoc techniczna;
-
współfinansowanie na małą skalę zakupów sprzętu niezbędnego do wdrażania acquis communautaire.
-
Projekt 2004/016-829.01.04, komponent 3.4.2 Produkty lecznicze przeznaczone dla ludzi, beneficjent - Główny Inspektor Farmaceutyczny;
-
Projekt 2004/016-829.01.04, komponent 3.4.3 Doskonalenie sprawowania urzędowej kontroli żywności przez PIS - beneficjent - Główny Inspektor Sanitarny;
-
Projekt 2004/016-829.01.05 Ustanowienie kontroli instytucjonalnej dotyczącej bezpieczeństwa i jakości ludzkich tkanek i komórek stosowanych do przeszczepiania - rozwój Krajowego Centrum Bankowania Tkanek i Komórek - beneficjent - Krajowe Centrum Bankowania Tkanek i Komórek;
-
Projekt PL 2004/016-829.01.06 Przygotowanie wewnętrznych procedur i instrumentów polskiego systemu ubezpieczeń zdrowotnych do zastosowania regulacji wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego - VITAPOL - beneficjent - Narodowy Fundusz Zdrowia;
-
Projekt 2004/016-829.02.01 Przygotowanie do wdrożenia pakietu legislacyjnego REACH - beneficjent - Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych;
-
Projekt PL 2004/016-829.03.02 System monitorowania wody pitnej w GIS - beneficjent- Główny Inspektorat Sanitarny;
-
Projekt 2004/016-829.05.01 Wsparcie województw i społeczności lokalnych w zapobieganiu narkomanii na poziomie lokalnym - beneficjent - Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii;
-
Projekt 2004/016-829.05.02 Intensyfikacja procesu wdrażania działań antykorupcyjnych w Polsce, Kontrakt 4 Pomocy Technicznej dla Ministerstwa Zdrowia.
Transition Facility 2005 - Decyzja Komisji z dnia 02/VIII/2005
-
Projekt 2005/017-488.01.06 Wzmocnienie nadzoru państwowego i systemu monitorowania narażenia na oddziaływanie pól elektromagnetycznych - beneficjent - Główny Inspektorat Sanitarny;
-
Projekt 2005/017-488.02.01 Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw- beneficjent – Ministerstwo Zdrowia i Agencja Oceny Technologii Medycznych;
-
Projekt 2005/017- 488.03.01 Ocena istniejących substancji czynnych oraz rejestracja produktów biobójczych - beneficjent - Urząd Rejestracji Produktów Biobójczych i Wyrobów Medycznych;
-
Projekt 2005/017-488.03.02 Możliwości rozwoju w dziedzinie zdrowia środowiskowego - beneficjent - Instytut Medycyny Pracy w Łodzi;
-
Projekt PL2005/017-488.03.03 Rozszerzenie nadzoru sanitarnego nad jakością wody - beneficjent - Główny Inspektorat Sanitarny;
-
Projekt 2005/017-488.04.02 Wzmocnienie kontroli bezpieczeństwa żywności napromienianej - beneficjent - Główny Inspektorat Sanitarny.
Transition Facility 2006 – Decyzja Komisji z dnia 27/VII/2006 r.
Wykaz projektów resortu zdrowia realizowanych w ramach ww. Decyzji:
-
Projekt 2006/018-180.01.01 Wdrożenie i kontrola stosowania norm europejskich dla systemów teleinformatycznych w ochronie zdrowia - beneficjent - Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia;
-
Projekt 2006/018-180.02.01 Wzmocnienie nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi - beneficjent - Główny Inspektorat Sanitarny;
-
Projekt 2006/018-180.03-01 Cykl szkoleń związanych z monitorowaniem jakości wody- beneficjent - Główny Inspektorat Sanitarny;
-
Projekt 2006/018-180.04.01 Poprawa wdrażania nadzoru nad bezpieczeństwem żywności - beneficjent - Główny Inspektorat Sanitarny;
-
Projekt 2006/018-180.03-03 Opracowanie krajowych procedur dotyczących wprowadzenia do obrotu produktów biobójczych - beneficjent - Urząd Rejestracji Produktów Biobójczych i Wyrobów Medycznych;
-
Projekt 2006/018-180.03-04 Wzmocnienie zdolności i możliwości interdyscyplinarnego laboratorium Krajowego Centrum Bankowania Tkanek dla bezpieczeństwa i kontroli jakości przeszczepów - beneficjent - Krajowe Centrum Bankowania Tkanek i Komórek;
-
Projekt 2006/018-180.03.05 Rozwój kontroli instytucjonalnej nad bezpieczeństwem i jakością krwi ludzkiej i jej składnikami - beneficjent - Instytut Hematologii i Transfuzjologii;
-
Projekt 2006/018-180.05-04 Wsparcie krajowych i lokalnych społeczności w zapobieganiu uzależnieniom od narkotyków na poziomie lokalnym zapobieganiu narkotykom - beneficjent - Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Instrument Pomocy Przedakcesyjnej IPA oraz Europejski Instrument Partnerstwa i Sąsiedztwa ENPI
-
Wynagrodzenie ekspertów krótko- i średnioterminowych (tzw. expert fee) związane
z realizacją przez nich misji szkoleniowych. Wynosi ono w przypadku ekspertów z administracji publicznej 250 Euro za dzień pracy wykonanej w ramach projektu w kraju beneficjenta. W przypadku ekspertów pochodzących z Mandated Bodies, wynosi 250, 350 lub 450 Euro za dzień pracy; -
Eksperci krótko i średnioterminowi otrzymują fundusze na pokrycie kosztów transportu do kraju beneficjenta;
-
Tzw. daily allowances na wyżywienie i zakwaterowanie w kraju beneficjenta (wysokość stawek daily allowances jest zróżnicowana w zależności od kraju wykonywania misji);
-
Koszty zarządzania projektem (twinning management costs) liczone jako 150% stawek wynagrodzenia zaplanowanego dla wszystkich ekspertów. Ww. środki pozostają w gestii Kierownika Projektu i mogą być rozdysponowane bez konieczności dokumentowania poniesionych wydatków (tzn. jednostka będąca partnerem współpracy bliźniaczej nie ma obowiązku przedkładania faktur agencji płatniczej). W praktyce środki te mogą być przeznaczane na pokrycie wszelkiego rodzaju kosztów powstających po stronie instytucji świadczącej pomoc bliźniaczą;
-
Wynagrodzenie Długoterminowych Doradców ds. Współpracy Bliźniaczej (ang. Resident Twinning Adviser – RTA) jest w pełni pokrywane z budżetu projektu i równe jest wynagrodzeniu otrzymywanemu przez tą osobę w swojej macierzystej instytucji. Dodatkowo RTA otrzymuje środki w wysokości 50% stawki daily allowances za każdy dzień pobytu w kraju beneficjenta. Ponadto, z budżetu projektu pokrywane są m.in. koszty transportu z kraju macierzystego do kraju beneficjenta, zakwaterowanie, ubezpieczenie, czy też wydatki związane z utrzymaniem rodziny;
-
Instytucja delegująca RTA otrzymuje zwrot środków w wysokości odpowiadającej wynagrodzeniu, jakie otrzymywałby RTA pracując w dalszym ciągu w macierzystym kraju partnera współpracy, z włączeniem środków na pokrycie pozapłacowych kosztów pracy oraz dodatkowych kosztów związanych z delegowaniem RTA w wysokości 6% wynagrodzenia RTA. Środki te mogą być wykorzystane na zlikwidowanie braków kadrowych związanych z nieobecnością w kraju osoby pełniącej funkcję RTA poprzez np. zatrudnienie osób na zastępstwo.
-
Osoby biorące udział w realizacji projektów (należy pamiętać, iż powinny one posiadać wysokie kwalifikacje, które są decydującym czynnikiem przy wyborze zespołu świadczącego pomoc bliźniaczą) nabywają nowe doświadczenia oraz nawiązują kontakty zawodowe;
-
Instytucje zaangażowane we współpracę mogą liczyć na nawiązywanie nowych kontaktów dwu - lub wielostronnych, umożliwiających wymianę doświadczeń na forum międzynarodowym (zarówno w relacjach wewnątrz UE, jak i poza jej strukturami). Doświadczenie instytucjonalne w zakresie współpracy bliźniaczej podnosi również atrakcyjność danych podmiotów na arenie międzynarodowej;
-
Udział polskich instytucji w realizacji projektów twinningowych może przyczynić się do wzmocnienia stosunków politycznych i gospodarczych z krajami beneficjantami pomocy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku krajów uznanych w priorytetach polskiej polityki zagranicznej za strategicznych partnerów Polski.
Wspólnotowy Program Zdrowia Publicznego na lata 2003-2008
-
Poprawa informacji i wiedzy celem rozwoju obszaru zdrowia publicznego (m.in. budowa baz danych i system ich przekazywania);
-
Zwiększenie zdolności szybkiego reagowania w sposób skoordynowany na zagrożenia zdrowotne;
-
Promocja zdrowia i zapobieganie chorobom poprzez oddziaływanie na czynniki determinujące zdrowie w ramach polityki we wszystkich obszarach i działaniach Wspólnoty.
Drugi Wspólnotowy Program Działań w Dziedzinie Zdrowia na lata 2008 – 2013
Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku ustanowiono Drugi Wspólnotowy Program Zdrowia Publicznego na lata 2008-2013, przewidujący na okres realizacji środki w wysokości 321,5 milionów euro. Szczegółowe zadania realizowane przez działania przewidziane Programem to:
-
Poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli
-
Promocja zdrowia, w tym zmniejszenie nierówności w zakresie zdrowia
-
Generowanie i rozpowszechnianie informacji i wiedzy na temat zdrowia.
i bezpieczeństwa oraz poprawę zdrowia publicznego. W ramach Programu promowane będą działania o znaczącej wartości dodanej dla Unii Europejskiej, przyczyniające się do osiągnięcia celów Programów i realizowane w ramach określonych obszarów priorytetowych. Szczególny nacisk położono na zaangażowanie nowych (nietradycyjnych) podmiotów prowadzących działania na rzecz zdrowia o charakterze zrównoważonym, kooperatywnym i uzasadnionym etnicznie, zarówno na poziomie regionalnym, jak i lokalnym oraz w różnych krajach uczestniczących. Obejmuje to sektor publiczny, sektor prywatny, i strony zainteresowane w szarzej rozumianym społeczeństwie obywatelskim, którego podstawowe cele nie są ograniczone do zdrowia publicznego (np. wśród młodzieży, grup etnicznych i innych takich jak środowisko naturalne i sport). Program jest wdrażany przez Komisję Europejską bezpośrednio lub pośrednio w sposób scentralizowany. W związku z tym raz w roku ogłaszany jest nabór wniosków o dofinansowanie realizacji działań w ramach dostępnych 4 mechanizmów. Finansowych. Część działań Komisja realizuje w ramach 5-ego mechanizmu finansowego -ogłoszenia przetargów. Wnioski są składane przez potencjalnych beneficjentów - instytucje z obszaru UE i innych uprawnionych krajów- bezpośrednio do Dyrekcji Generalnej ds. Ochrony Zdrowia i Konsumentów w Luksemburgu, gdzie dokonywany jest proces ich zatwierdzenia.
Program Leonardo da Vinci na lata 2007-2013
Program Leonardo da Vinci jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie (Lifelong Learning Programme). Jest realizowany od 1 stycznia 2007 roku do końca grudnia 2013 roku.
i polskie instytucje mogły z niego korzystać już od 1998 roku.
w krajach europejskich, a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego
i ustawicznego.
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się